E-urheilu

e-urheilu vedonlyöntiE-urheilu, eli elektroninen urheilu tai eSports tarkoittaa videopelien kilpailullista pelaamista. Ala on ollut melkoisessa nosteessa jo muutaman vuoden ajan, ja tätä nykyä eri pelien kisat keräävät jo miljoonia katsojia. Kovimpien turnausten voittosummat liikkuvat miljoonissa dollareissa, joten menestyneimmät pelaajat tekevät tätä ammatikseen.

Yleisimmät e-urheiluksi laskettavat pelit toimivat konsolilla tai tietokoneella. Pelit voidaan jakaa useampaan alaryhmään, joista suurimmat ovat reaaliaikaiset strategiapelit, ensimmäisen persoonan ammuntapelit (First person shooter, FPS), Multiplayer Online Battle Arena -pelit (MOBA) ja suuret online-moninpelit. E-urheiluksi laskettavia pelejä pelataan yleensä joukkueissa, ja monet ovat saaneet alkunsa jonkin muun pelin modauksina.

Näillä kasinoilla voit lyödä vetoa e-urheilusta:

50%-100% 200€ asti + 150 ilmaiskierrosta

Multiplay-ominaisuus

Vedonlyöntiä

100% 200€ asti + 10 ilmaiskierrosta

Myös vedonlyöntiä

Runsaasti kampanjoita

Suuri ja tunnettu

50-100% 1000€ asti + 222 ilmaiskierrosta

Eksklusiivisia pelejä

Runsaasti kampanjoita

Myös vedonlyöntiä

100% 200€ asti + 600 ilmaiskierrosta

Luotettava, suuri kasino

Myös vedonlyöntiä

Vedonlyönti ja e-urheilu

Vedonlyöntiä on nykyään tarjolla laidasta laitaan, ja myös e-urheilun vedonlyöntikohteista on tullut suosittuja. Monet seuraavat tietyn lajin turnauksia ja kannattavat suosikkijoukkuettaan voittoon. Asiaan perehtynyt veikkaaja voikin olla hyvin perillä siitä, millaiset edellytykset tiimeillä tai yksittäisillä pelaajilla on.

Muutamat nettikasinot ovatkin ottaneet e-urheilun vedonlyönnin osaksi tarjontaansa. Sitä voi harrastaa jo useammallakin sivustolla, ja mahdollisesti tahkota rahaa suosikkijoukkueensa menestyksestä. Osa tarjoaa vedonlyöntibonuksia, joita voi hyödyntää myös e-urheilun parissa.

Vedonlyönti esports-peleissä toimii aivan samalla tavalla kuin muussakin urheilussa. Yleensä voi valita tietyn yksittäisen pelin, ja lyödä vetoa sen voittajasta. Osaan kilpailuista on tarjolla myös koko turnauksen voittajan veikkaamista tai muita mahdollisuuksia.

Monet nettikasinot ovat innostuneet sponsoroimaan e-urheilijoita ja joukkueita. Koska uhkapelimainonta ja sponsorointi Suomessa on ulkomaisille toimijoille vaikeaa, ovat nettikasinot haistaneet tässä oivan markkinaraon saada oma nimensä näkyviin suurissa kansainvälisissä turnauksissa. Osalla nettikasinoista on myös täysin omia joukkueita.

E-urheilun historiaa

E-urheilu on tullut kuvioihin melko pian sen jälkeen, kun videopelaaminen muutenkin yleistyi. Historian ensimmäisenä kilpapeliturnauksena pidetään Stanfordin yliopistossa vuonna 1972 järjestettyä Spacewar-kilpailua. Voittajien palkinnot eivät vielä tuolloin päätä huimanneet, sillä päävoittona komeili Rolling Stones -lehden vuosikerta.

Tuosta yli 40 vuoden takaisesta lähtölaukauksesta alkaen osallistujamäärät ja voittosummat ovat olleet vahvassa kasvussa. Jo vuonna 1980 rikottiin 10 000 osallistujan raja, kun Atari järjesti Space Invaders -pelin turnauksen.

Tekniikan kehittyessä videopelit tulivat aina vain suositummaksi ja erilaisten pelien määrä kasvoi vauhdilla. Internetin mukanaan tuomat mahdollisuudet kasvattivat tilaisuuksia moninpeleihin, kun ihmiset ympäri maailmaa saattoivat otella toisiaan vastaan reaaliajassa ruutujen välityksellä.

E-urheilun turnausten määrä lähti todella räjähtävään kasvuun 2000-luvulla. Vuonna 2000 niitä järjestettiin 10, mutta vuonna 2010 määrä oli noussut jo 260 turnaukseen.

E-urheilua seuraavien määrä on niin ikään kasvanut hurjaa vauhtia. 2000-luvun puolella turnauksia on alettu seurata niin internetin välityksellä kuin televisiokanaviltakin. Amerikassa esimerkiksi OGN- ja MBC Game -kanavat lähettävät joitakin turnauksia suorina lähetyksinä.

Yli 40 000 katsojaa seurasi Season 3 League of Legends World Championship -turnausta paikan päällä Soulissa vuonna 2014. Turnaus alkoi jo muistuttaa perinteistä urheilutapahtumaa alku- ja loppuseremonioineen ja musiikkiesiintyjineen.

Kun lokakuussa 2016 järjestettiin League of Legends -pelin MM-finaali, sitä seurasi yhteensä 43 miljoonaa katsojaa ympäri maailmaa. Samanaikaisesti katsojia oli parhaimmillaan 14,7 miljoonaa. Myös palkinnot alkavat olla melkoisissa lukemissa, sillä kyseisessä turnauksessa jaettiin rahaa 6,7 miljoonan dollarin edestä.

e-urheilu vedonlyönti

Yhteisöllistä pelaamista ilman yläikärajaa

Videopelaaminen nähdään usein yksinäisenä puurtamisena, joka erakoittaa nuoret tietokoneiden ääreen ja aiheuttaa pitkässä juoksussa masennusta ja yhteiskunnan ulkopuolelle jäämistä.

E-urheilun ei voida kuitenkaan sanoa kärsivän tällaisista ongelmista, sillä joukkueissa pelaaminen on kaukana yksin jäämisestä. Miljoonissa liikkuvat katsojamäärät myös osoittavat, ettei kyse ole enää muutaman nörtin omasta kivasta, vaan maailmanlaajuisesta ilmiöstä.

Videopelaaminen ja kiinnostus siihen on yhteistä monille, ja turnaukset ovat yksi tapa tuoda saman henkisiä ihmisiä yhteen. Eikä e-urheilu ole vain nuorten juttu, vaan siitä voivat innostua aivan kaikki. Tiettävästi iäkkäimpiin CS-joukkueisiin kuuluvat ruotsalaiset Silver Sniperit ovat keski-iältään 71-vuotiaita. Joukkueen nuorin pelaaja on iältään 62, ja vanhimmalla on ikää huikeat 81 vuotta. Koskaan ei ole liian myöhäistä liittyä turnauksiin!

E-urheilun tullessa yhä suositummaksi myös alan liitoille ja järjestöille on tullut tarvetta. Maailmanlaajuisesti toimiva International e-Sports Federation eli IeSF on myös vuonna 2010 perustetun Suomen elektronisen urheilun liiton (SEUL) kattojärjestö. Järjestöt pyrkivät parantamaan pelaajien asemaa ja luovat erilaisia malleja kilpatoiminnalle (esim. kriteerit, säännöt ja oppaat).

E-urheilu on alkanut kärsiä osittain samoista ongelmista kuin perinteinen urheilu, ja myös niihin puuttumisessa liitoilla on oma roolinsa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on jo aloitettu e-urheilijoiden dopingtestit, kun kävi ilmi, että suuren rahapalkinnon turnauksessa otellut joukkue pelasi keskittymiskykyä parantavan Adderall-lääkkeen vaikutuksen alaisena vuonna 2015.

Suosituimmat e-urheilupelit

E-urheilukisoja järjestetään useasta eri pelistä, mutta muutamat pelit nousevat selkeästi turnausten määrissä ja palkintosummissa muita suositummiksi. Esittelemme muutaman pelin, jotka ovat e-urheilun tunnetuimpia ja joissa on erityisen paljon ammattilaispelaajia.

e-urheilu counter-strike

Counter-Strike

Counter-Strike eli CS on yksi tunnetuimmista videopeleistä, josta järjestetään maineikkaita kilpailuja. Se on ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jossa pelaaja näkee tapahtumat kuin oman hahmonsa silmien kautta. Kisoja käydään erityisesti vuonna 2012 julkaistusta Counter-Strike: Global Offensivepelistä, joka lyhennetään yleensä muotoon CS:GO. Peli luotiin alun perin ilmaiseksi modaukseksi Half-Life -pelille.

Pelissä voi suorittaa erilaisia tehtäviä, jotka riippuvat pelattavasta kentästä. Yleensä vastakkain on kaksi joukkuetta, jotka yrittävät onnistua päämäärässään tietyssä ajassa. Rahaa voi kerätä esimerkiksi eliminoimalla vihollisia, ja sillä voi ostaa parempia tarvikkeita ja aseita.

Pommitehtävässä toinen joukkue on terroristeja, jotka yrittävät saada viritettyä räjähteen toiseen kahdesta määrätystä kohteesta. Toinen tiimi pelaa erikoisjoukkona, joka yrittää estää räjähteen asettamisen tai vaihtoehtoisesti purkaa sen ennen ajan kulumista loppuun. Muita tehtävätyyppejä ovat panttivankien pelastus ja salamurha.

DOta 2 e-urheilu

DotA 2

DotA 2 on suuren suosion saavuttanut strategiapeli, ja se luokitellaan MOBA-peliksi. Vastakkain on kaksi viiden hengen joukkuetta. Tarkoituksena on saada tuhottua vastustajien päärakennus ja puolustaa omaansa.

Peli syntyi jatko-osaksi Defense of the Ancients (DotA) -pelille, joka puolestaan kehiteltiin modaukseksi Warcraft III -pelistä. Erilaiset pelihahmot, eli sankarit, joilla on kaikilla omat vahvuutensa ja heikkoutensa, tuovat peliin mielenkiintoisia vivahteita.

DotA 2 on yksi e-urheilun suosituimmista lajeista, ja sen turnausten palkintopotit liikkuvat usein miljoonissa. Tämä tekee siitä myös erittäin suositun vedonlyöntikohteen. Suomalaistaustaisella iGame-nettikasinolla on jopa oma iGame.com -joukkueensa kyseiseen peliin.

E-urheilu League of Legends

League of Legends

DotAn innoittamana syntynyt League of Legends (LoL) tavoittaa päivittäin jopa kymmeniä miljoonia pelaajia. Tämä MOBA-peleihin luokiteltava strateginen taisteluareenapeli on niin suosittu, että sille on omistettu omia kilpapelisarjoja eri puolilla maailma, ja MM-tittelistä mitellään joka syksy.

Peliä pelataan viiden pelaajan joukkueissa, ja tavoitteena on tuhota toisen joukkueen tukikohdassa sijaitseva Nexus. Jokaisella pelaajalla on oma hahmo, jolla on ainutlaatuisia kykyjä ja taitoja. Pelaamalla ja kokemusta keräämällä pelaajat voivat kehittyä tasoittain.

Pelissä voi ansaita kultaa, jonka avulla voi myös kasvattaa voimiaan pelin edetessä. Myös oikealla rahalla on mahdollista ostaa hahmoja tai niiden ulkoasuja.

E-urheilu StarCraft II

Starcraft II

Erityisesti Aasiassa suosittu Starcraft II edustaa klassisia Real Time Strategy- eli RTS-strategiapelejä, joissa päätökset ja toiminta tehdään reaaliajassa. Starcraft II: Wings of Liberty tuli markkinoille vuonna 2010.

Pelissä on kolme rotua, joista jokaisella voi pelata. Turnauksissa pelattavassa moninpeliversiossa pyritään tuhoamaan vastustajan joukot ja rakennukset, mutta pelistä on saatavilla myös juonellisempi yksinpeli.

Tällä hetkellä pelisarjan kakkososa on jo kirinyt ykkösosan edelle, mutta Starcraftin suosiolle ei näy loppua ainakaan Etelä-Koreassa. Pelille on omistettu tv-kanavia, sen ammattipelaajat ovat lähes rokkitähtien asemassa ja se on valtion virallinen kansallispeli.

Advertisment ad adsense adlogger